Познаваме ли езика на цветята? Знаем ли символиката на цветовете или числата? Замисляме ли се какво ни казват дърветата, минералите, предметите, небесните тела?
Известна е т.нар. “Теория за универсалните символи на Приор”, която дава отговор на тези и други подобни въпроси. Теорията е стойностно ръководство по семиотика на бита, цветовете, числата, езика и други сфери на нашия живот.
Да я разгледаме.
Теория за универсалните символи
Теорията за универсалните символи е дело на французина Жан Приор (1914 – 2016) – историк, философ и един от най-ярките представители на световната езотерична литература. Приор излага идеите си за универсалните символи в книгата “Les Symboles Universels” през 1991 г.
Основното послание на теорията за универсалните символи на Приор е, че символът е мисловен образ, който представя мисловна реалност. Видян под този ъгъл, символът се превръща в мисловна идея – той блести, съществува, вдъхновява, удивлява… подобно на философията, в основаната на която също стои удивлението.
Когато са възприети като символи, различни неща, предмети и същества стават представителни. Раковината вече не е просто черупка на мекотело, а представя спиралата на еволюцията. Виолетовото вече не е просто цвят, а е израз на господство, достойнство и мощ. Цъфналото дърво вече не е просто растение, а символизира благополучие, успех и щастие.
Теория за универсалните символи твърди, че всеки символ е сбор от знания. Макар, че има стилизирана форма, символът винаги съдържа конкретна мисъл и по тази причина Приор счита, че всеки символ е хранилище на енергия, посредник между видимия и невидимия свят, вечна истина, долавяща се зад предмета, симбиоза между естествения и свръхестествения ред. Символът ни подтиква да създаваме мисловни образи, съпроводени от чувства, действия и събития.
Необходима е изключителна предпазливост при избора на символ, тъй като обезсърчителните символи пораждат обезсърчителна реалност.
Теорията за универсалните символи на Приор разкрива още, че символите материализират колективното несъзнавано, поддържат митовете на човечеството, които са като мечтите за хората Те са езикът на сънищата, на отвъдното, когато то не може да общува по друг начин с нас. Символите са и езикът на хералдиката, както и на пророчествата.
Жан Приор казва:
“Какво е символът? Нека да го определим като интелектуално и духовно понятие. Символът, с помощта на външна словесна или графична форма, обобщава визуално някакъв образ, който съществува в съзнанието и в колективното несъзнателно.”
Да вземем за пример символа на човешката ръка.
Според Жан Приор човешката ръка е сложен символ – тя покровителства, удря, лекува, ранява, благославя, осъжда. Когато е вдигната дясната ръка с дланта навън, това е символ на клетва. Лявата ръка се възприема като злотворна. През вековете, символът на ръката променя своето значение. Така например, древните молитви са символизирали изблик на човешката енергия “навън” и затова са се изпълнявали с вдигнати нагоре и встрани ръце, с отворени длани. Същевременно, съвременната молитва е вглъбена, с длани една срещу друга или с преплетени пръсти.
От този пример виждаме, че сложното (неопростено) смислово значение на човешката ръка, както и различните мисловни образи за нея, подсказват да не прибързваме с оценки и мнения за символите. Както казва Приор, има различни фактори, които влияят на характера и съдържанието на символите.
Според теорията на Приор, символите са базовият елемент на символизма. Той твърди, че символизмът е първият философски опит за обяснение на света.
Да се изучава символизмът означава да се навлиза в съвременността, в историята и праисторията, в религията, в магията и фоклора, в поезията и скулптурата, в масовата психология и в психоанализата. Единствено музиката е останала неподвластна на символите.
Жан Приор отбелязва:
“Символизмът е духовно есперанто. Той е всеобщата азбука, чиито букви се наричат Агне, Бик, Вълк, Гълъбица, Дъб, Ела, Жаба, Звезди… В нея цялото сътворение е опростено и възвеличено. Природата става наша сестра и ни учи на мъдростта ни. В символите се открива и второто сътворение – сътвореното от човека: неговите оръдия и оръжия, букви и цифри.”
В този смисъл теорията за универсалните символи на Приор разглежда символизма като противоположност на убийствения буквализъм. Жан Приор твърди, че благодарение на символизма човешкият ум може да прилага такива мисловни процеси като асоцииране, откриване на съответствия и др.
Теорията за универсалните символи на Приор разглежда петнадесет основни групи универсални символи. Това са:
- Тотеми;
- Животни-бозайници;
- Яйце и птици;
- Насекоми и морски животни;
- Земноводни, влечуги и дракони;
- Дървета;
- Цветя;
- Минерали;
- Небесни тела;
- Числа;
- Цветове;
- Човешко тяло;
- Четири основни елемента;
- Предмети;
- Постройки.
Да разгледаме накратко характеристиките на основните групи универсални символи.
1. Тотеми
Първата група универсални символи в теорията на Приор са тотемите.
Жан Приор обяснява възникването на тотемите с това, че първобитният човек е живеел в непосредствена близост до природата. Той не е разграничавал духовното от материалното, невидимия свят от видимия. Разумът му е бил впримчен в кръга на предметите и не изпитвал необходимост да се издига до абстрактни идеи.
Когато тези идеи сами се появявали, той използвал по-лесно знаци, отколкото думи, за да не ги забрави и за да ги предаде на другите. Тези знаци, тези образи, обвити в идея, чиито безкрайни измерения не могат да се изразят с думи, са символите – видими тела на невидими предмети, осезаеми форми на недоловими реалности.
Така възникнали тотемите – символи с религиозна тематика. Най-често това са животни и птици, на които първобитният човек придавал божествен смисъл. Такива са орелът, крокодилът, бикът, лъвът, юницата, скарабеят, ибисът и др.
Първобитният човек смятaл, че птиците и животните са по-висши от него самия. Те имат нокти, рога, копита, черупки, които ги правят силни. Освен това птиците и животните предусещат земетресения, бури, изригване на вулкани и други природни бедствия. Всичко това им придава божествен образ.
По-късно тотемите приемат човешки образ, тъй като възприятията на хората се трансформират към бога-човек. Ето защо мъжете от тези племена, които са се отъждествявали с бика, носят рога на главите (гали и германи) и татуират този символ на челата си. Племената, които почитат коня, украсяват шлемовете си с конски гриви.
Понякога няколко тотема се сливат в един бог. Тотемът лебед и тотемът бик са се слели в Юпитер, превърнал се в лебед, за да съблазни Леда, и в бик, за да отвлече Европа.
Постепенно възникват и преходни форми на причудливи същества-тотеми, които имат нещо човешко и животинско едновременно. В Египет Хор имал глава на ястреб, Анубис – на куче, Амон – на овен.
Дали древните жреци вярвали в басните на своите тотеми, които сами съчинявали за простолюдието? Жан Приор счита, че не. От заниманията си с естествени науки те притежавали известни познания.
Невежата, доверчива и суеверна тълпа обаче не успявала да прогледне отвъд символичните изображения на тези богове. Постепенно за множеството хора, неспособни да се издигнат над знака и да надхвърлят символа, за да достигнат до истината, който той представлявал, тотемът се превърнал в самия бог.
📧 Безплатен бюлетин
Присъедини се към 2100+ души и получавай бюлетина ни, пълен с важни идеи и прозрения за професионално и личностно развитие.2. Животни-бозайници
Втората група универсални символи в теорията на Приор са животните-бозайници.
В тази група влизат животни като бик, овен, агне, лъв, мечка, кон, ликорна, магаре, глиган, елен, вълк, куче, котка, лисица, маймуна. Всяко едно от тези животни символизира определен образ, който се съхранява и предава чрез колективното несъзнателно. Приор подчертава, че почти всеки символ с животно има нюанси в различните цивилизации.
Например, бикът е масивен, тежък и символизира обикновено цялостност. Той е приет за свещено животно, но някои народи го възприемат като подходящ за жертвоприношение. Агнето е символ на търпение, чистота, невинност, непорочност, както и като животно, което може да бъде принесено в жертва за определени каузи. Козелът символизира също различни неща в различните епохи и цивилизации – в Египет е животно което се почита, защото е символ на плодородие, а в Гърция е животно за жертвоприношение.
Любопитен символ е ликорната – митично животно, което е нещо средно между магаре и кон. Приор се позовава на древни ръкописи, които описват различните разцветки на ликорната. Тялото й е бяло, очите – сини, главата – пурпурна, рогът – червен на върха, черен в средата и бял в основата си. Хората вярват, че ликорната не може да бъде видяна от никой друг, освен от непорочна девица. Така ликорната е превърната в символ на непорочността.
3. Яйце и птици
Третата група универсални символи в теорията на Приор са яйцето и птиците.
Жан Приор застъпва тезата, че всичко произлиза от яйцето и че яйцето е очевидната форма на всичко – от клетката до мъглявината. Затова и яйцето е символ на Възкресението на Христос.
Птиците-символи, които произлизат от яйцето-символ са орел, гълъб, гарван, чучулига, ибис, шъркел, жерав, ястреб, сокол, паун, лебед, гъска, пеликан, петел, лястовица, щраус, алкион. Не всички тези птици са универсални символи във всички цивилизации.
Орелът, например, се използва като символ в Индия, Древен Рим, Древна Гърция, но изразява различни неща. Например, победа, божия любов, могъщество, имперски дух.
Гълъбът е символ с послание за любов. Чучулигата символизира труда, защото запява рано призори и подканва хората да започнат трудовия си ден. Кукумявката е символ на мъдростта, ибисът – на пречистването, щъркелът – на съпружеската вярност. Жеравът олицетворява несръчност, наивност, глупост. Ястребът – божественото, защото живее дълго.
4. Насекоми и морски животни
Четвъртата група универсални символи в теорията на Приор са насекоми и морски животни.
Това са скорпион пеперуда, скарабей, пчела, но така също и октопод, риби и делфини.
Жан Приор смята, че скорпионът, за разлика от змията, чийто образ е двусмислен, винаги и навсякъде символизира злото и греха. Обяснява, че в Древна Гърция богинята Диана заповядала на скорпиона да ужили ловеца Орион, син на Посейдон, който желаел да я насили. От тази легенда започва възприятието за скорпиона като символ на бедата, а неслучайно според астрологията Скорпионът е най-опасният знак.
Проучванията на Приор показват, че за разлика от скорпиона, пеперудата, скарабеят и пчелата имат противоположни символически послания. Пеперудата е символ на лековатост и непостоянство, а крилата й носят послание на любовта. Приор напомня за символичното послание, според което любовта се подхранва от илюзии и тайнственост. Затова е опасно да искаме да знаем “още и още” подробности за любимия човек.
Интересен символ е скарабеят, който е изобразяван най-често с глава на ястреб, но също и с глава на бик или на овен. Затова правилното възприятие на този символ, според Приор, е мъжествотото и войнското достойнство.
Колкото до пчелата, тя символизира мъдрост, чистота, бдитетелност, динамика. Любопитно е да прочетем в теорията на Приор, че пчелата е и буква от азбуката на египтяните, както и че пчелата присъства в държавните символи на Франция.
В тази четвърта група на символите на Приор са включени и морските животни. Приор подчертава изрично, че тук символическите послания се базират на водната стихия – море, океан, безкрайността на познанието, дълбините на несъзнаваното, цикъл “раждане, смърт, възраждане”.
Така например, октоподът символизира бог Океан – първичния океан, който е баща на всички живи същества. Рибите и делфините имат подобна символика – животът и неговите многообразни прояви.
5. Земноводи, влечуги и дракони
Петата група универсални символи в теорията на Приор са земноводи, влечуги и дракони.
В групата на земноводните влизат саламандърът, сухоземната жаба и водната жаба. Влечугите се разделят на два вида – злотворни и благотворни. В групата на злотворните попадат същества като змията, змеят Питон, Лернейската хидра, Колхидският дракон, Горгона Медуза, Етиопското чудовище, Кападокийският змей, Тарасконският дракон и Драконът Фафнир. В групата на благотворните влечуги отново попада змията и някои дракони.
Теорията на Приор твърди, че възможностите да се допуснат грешни тълкувания в тази група за много големи. Типичен пример е саламандърът, чийто символ се тълкува погрешно като символ на огъня. Приор уточнява, че това се дължи на вярата на хората, че саламандърът не изгаря в огъня. Всъщност, той само поддържа огъня, а това означава нещо друго – че саламандърът е издържлив, корав и силен.
Друга жертва на суеверия е сухоземната жаба, за която е популярно мнението, че е “отвратително животно”. Привеждайки примери за отношение към земноводната жаба, Приор отбелязва, че това е вероятно най-пострадалото животно от човешката злоба, глупост и садизъм. Векове наред хората са я сварявали, счуквали са я на прах и какво ли още не, за да приготвят от нея вещарски смеси.
Водните жаби също нямат добра репутация. В юдейско-християнския свят те символизират нечистия дух, дошъл от ада. Същевременно в Индия на т.нар. “Голяма жаба” се придават космически заслуги, затова я приемат за символ на плодородието.
Почти същите полярни тълкувания според Приор се наблюдават и в символите със змия. В Западния свят тя означава зло, Сатана, а в Източния свят (главно в Индия) се отъждествява с бог Слънце. Същевременно, символът на змията е и посланието на бога-лечител Ескулап.
6. Дървета
Шестата група универсални символи в теорията на Приор са дърветата.
Най-използваните дървета като символи в епохите назад са лаврово дърво, дъб, имейл, ясен, ябълково дърво, кипарис, мирта, смирна, палмово дърво, кедър, акация, лимоново дърво, бадемово дърво, маслинено дърво, лоза, смоковница, майско дърво, топола, ела.
Жан Приор счита, че дървото е съвършен образ на космическия ред и сътворението на света. Той отбелязва, че в основата на дървото живеят червеи, влечуги и бозайници. В клоните му – насекоми и птици. Корените му черпят от богатствата на земята. Във въздуха са листата му, които черпят от светлината на слънцето. По клоните на дървото растат плодове и те също зреят под слънчевите лъчи.
На основа на подобни разсъждения Приор заключава, че дървото е символ на съюза между земята, въздуха и слънцето. Другият негов важен извод е, че дървото е символ на постоянство, могъщество, дълголетие, щедрост, търпение, покровителство, живот. Всяко дърво, казва Приор – е дърво на живота. Всяка цивилизация има свое дърво на живота.
7. Цветя
Седмата група универсални символи в теорията на Приор са цветята.
В тази група най-ярките символи са хризантема, мирта, нарцис, алемония и зюмбюл, лилия, перуника, божур, иглика, розмарин, водна лилия, лотос, асфоделия, роза.
Според теорията на Приор цветята са синтез на материалното и свръхестественото, на ефирното и реалното. Цветята са като хората – те се хранят, дишат, чувстват, имат различни окраски, имат пол, преобразяват се. Техните корени символизират невидимата част, но коренът на цветето подготвя всичко за неговия живот, извършвайки своята работа в абсолютна тъмнина, бавно и търпеливо. Коренът на цветето е скритата сила, която подхранва видимата сила на цветето. Цветето се стреми да порасне нагоре, а неговият корен – да достигне по-дълбоко.
Приор отбелязва също, че цветята ни съпровождат във всички ситуации – щастливи и нещастни и притежават силата да ги освещават. Символичното послание на цветята е, че животът е щастие и красота.
Цветята според теорията за универсалните символи на Приор са на пръв поглед мълчаливи символи, но всъщност са много бъбриви символи. В по-старите общества влюбените не са можели да признават открито своите чувства и са използвали езика на цветята. Да избереш подходящото цвете, което да изпратиш на своята любима е било израз на щастие. Щастие е било също така любимата да получи цвете, което символизира отношението към нея.
Приор счита, че езика на цветята е неизменен за всички цивилизации. Той е нещо подобно на езика есперанто. И въпреки това, символичните послания на цветята се различават.
Така например, хризантемата в Западна Европа се свързва с идеята за отмирането, затова тя е задължителното цвете за отдаване на почит към починал човек. В Китай обаче, при хризантемата има известен нюанс, тъй като тя символизира есента – сезон на великолепието на плодове, зеленчуци, окраски.
Теорията на Приор осветлява един много интересен акцент за символа на розата. Според тази теория цветът на розата променя посланията. Бялата роза е символ на мълчанието, а червената роза е символ на страстната любов.
Приор установява също, че в някои езици, особено във френския, съществуват много идиоматични изрази, свързани с розата. Един от тях е “да открия гърне с рози”. Според това дали става дума за “рози”, или “роза”, се променя и смисъла на израза. “Да откриеш гърне с рози” означава “да отгатнеш за какво става дума”, “да отгатнеш каква е работата”. “Да откриеш гърне с роза” означава обаче “да откриеш бурканчето с помада, с която жената се разкрасява”.
8. Минерали
Осмата група универсални символи в теорията на Приор са цветята.
В тази група попадат мегалитите (необработени камъни), скъпоценните камъни, кристалите (планински кристал, диамант, сол) и металите.
Според теорията за универсалните символи на Приор минералите символизират постоянство, устойчивост, неподвижност, твърдост, дълготрайност. Приор счита, че макар и да изглеждат пасивни, минералите имат живот, който е с много бавно трептене и съдържа в себе си и бъдещето, защото с камък върху камък се гради. Камъкът се отличава с постоянство, т.е. доближава се постепенно до вечността и до божественото. Не е случайно, че първите светилища са от мегалити.
В култ са издигани и скъпоценните камъни, което Приор обяснява с техния блясък и цветове, както и с това, че се срещат по-рядко. Да се носи определен камък означава да се поставяш под покровителството на определена планета, което се практикува и днес. На Слънцето е посветен карбокулитът. На Луната са посветени планинският кристал, диамантът, перлата. На Меркурий – опалът, на Венера – изумрудът, на Марс – рубинът, на Юпитер – сапфирът, на Сатурн – черният кехлибар, черният мрамор и ониксът. Всеки един от тези скъпоценни камъни е свързан още с лечението на определени заболявания.
Колкото до кристала, той е използван аа гадателства и предсказания, а диамантът е символ на духовната мъдрост, чистота, съвършенство, неуязвимост, разобличаването на лицемерието и злото.
9. Небесни тела
Деветата група универсални символи в теорията на Приор са небесните тела.
Това са Слънцето, Луната, звездите, планетите и кометите.
Приор отбеязва, че Слънцето има почти същата символика както символиката на златото, сърцето, кръвта и лъва. Слънцето е символ на слава, величие, енергия, синтез, щедрост, космически сили, божествен ред. Забелязват се нюанси във възприятията на слънцето при различните обществени групи. Например в семеен план слънцето символизира съпруга, а в обществен план – краля.
Луната носи символиката на среброто и на нощните животни. За разлика от слънцето, което се възприема като нещо, което е положително, луната символизира отрицателното, пасивното, женственото, неосъзнатото. Първата фаза на луната съответства на развитието, възраждането, а последната фаза символизира зловещото в нещата.
Звездите са белег на красивото, затова са използвани и като женски украшения. Те също така са символ на вестителите – земни, небесни, дяволи, ангели, хора. Звездите присъстват и в гербовете на държави – САЩ, СССР, Чили, Италия, Панама, Бразилия, Парагвай, Китай, Либерия. Някои масонски ложи и ордени също използват звезди, наред с пентаграма и хексограма. Приор пише, че значение има разположението на пентаграма . ако е обърнат надолу, то това означава злотворение. В кабалистичната звезда е вписана главата на Козела Сатана.
Сред най-възхитителните човешки творения теорията на Приор поставя зодиаците. Приор разкрива, че зодиакът е проекция на определено късче от небето и в тази проекция човек поставя своите стремежи, страсти, страхове. Той е категоричен, че зодиакът съсредоточава в себе си история, митове, религия, богове.
Колкото до кометите, то теорията на Приор отбелязва, че хората вярват, че те са натоварени с мисията да предвещават нечия близка смърт на именита личност, както и с апокалипсис.
10. Числа
Десетата група универсални символи в теорията на Приор са числата.
Жан Приор счита, че символиката на числата е дълготрайна. Подобна е и символиката на цветовете, но все пак символиката на числата е по-богата от символиката на цветовете.
Числата изразяват желанието на човека да внесе ред във Вселената, която има свой личен ритъм. Това желание за ред, според Приор, се нарида “стил”, а стилът изисква ритъм във времето и симетрия в пространството.
Теорията за символите на Приор се позовава на прочутата фраза на Питагор и главен девиз на питагорейците: “Всичко е число”. Той подчертава, че съвременната наука потвърждава твърдението на Питагор и отбелязва, че числата служат не само за смятане, но и за мислене, и за начин на живот, и че всяко нещо има своето число, което осигурява постоянство и истинност.
Да вземем за пример нулата – последната цифра, открита от аритметиката. Приор пише, че тя представлява бездната, но означава още и край на проявяването, черна дупка, космическа гробница, в която всичко пада и никога повече не се появява. Нулата няма никаква стойност, но тя умножава и увеличава числата, които са поставени преди нея. Нулата означава както безкрайно голямото, така и безкрайно малкото, а трансцедентната математика доказва, че нула, умножена по безкрайност, се равнява на единица.
За разлика от нулата, числото едно означава първи, единствен, уникален, неделим, цялостен. Всеки човек, според Приор, е единствен. Да обичаш някого означава да виждаш в него единственото. А числото едно символизира “другият”, “втората личност”.
11. Цветове
Единадесетата група универсални символи в теорията на Приор са цветовете.
В тази група се включват девет цвята – син, червен, жълт, оранжев, зелен, виолетов, бял, черен и сив, както и няколко нюанса на аурите.
Приор отбелязва, че хората в Западна Европа са възприемали цветовете субективно, все едно че са като някаква повърхност на нещата, но не и самите неща. Обаче за древните гърци, египтяни и индийци цветовете са точно обратното – те са реалността, такава каквато е виждаме. А съвременната наука, подчертава Приор, доказва, че цветовете са трептения и излъчвания с честота, която се установява с помощта на съвременна апаратура. В резултат на това учените са на мнение, че цветовете са числа, обективна реалност.
Теорията за символите на Приор установява, че хората приписват на цветовете определени емоции и чувствени състояния.
Например, синият цвят изразява божествената вечност и човешко безсмъртие. Нюансите на синьото изразяват различни неща – тъмно синьото е посветено на Христос, а синьото, клонящо към бяло е символ на живата вода. На свой ред червеният цвят символизира божествената любов, но още означава и гняв, егоизм, омраза, насилие.
Интересни са и символите на аурата. Както е известно, аурата е външната обвивка на метафизичното тяло. Тя е излъчване, ореол, който обгръща дадено същество. Преди аурата е била видима само от т.нар. ”посветени” хора. Сега съществува апаратура, която заснема аурата и ясно показва, че тя е нещо много специфично за всяка конкретна личност.
Ето защо Жан Приор е убеден, че основните цветове на аурите символзират дълбоката същност на човека. По нея най-общо може да се съди дали личността е материална или духовна, дали човек е здрав или болен, добър или лош. А цветовите нюанси символизират мислите и намеренията. Например, ясният и наситен червен цвят на аурата означава силна личност с развити творчески способности. Червената аура с нюанси на жълто символизира алтруизъм. Розовата аура говори за незрялост, оранжевата – за доброта и самообладание, златисто жълтата и виолетовата – за висока духовност.
12. Човешко тяло
Дванадесетата група универсални символи в теорията на Приор е човешкото тяло.
В тази група влизат брада и коси, очи, нос, уста, сърце, ръце, фалос, крака. Приор описва подробно символиката на тези части на човешкото тяло.
Брадата, която придава обем според Приор, винаги е символизирала царственост, сила, мъдрост, а всички човешки общества са почитали буйните коси, вярвайки, че чрез косите човек се свързва с бога.
Очите са символ на чиста съвест, познание, мистицизъм, непогрешимост, просветление, а начинът по който човек гледа, разкрива някои емоционални състояния, както и характеристики като сила, доброта, зла същност.
Носът е универсален символ на дишането, на живота, на свободната воля.
Устата е символ на емоции и чувства – утешение, заклинание, богохулство, пророчество, лъжи.
Сърцето е свързано със слънцето, със съкровението, а ръката символизира удар, лечение, нараняване, благословия, осъждане.
13. Четири основни елемента
Тринадесетата група универсални символи в теорията на Приор са четирите основни елемента – огън, вода, земя и въздух.
Жан Приор изтъква, че в различните епохи огъня е бил възприеман като най-нереалния елемент в сравнение с останалите три. Огънят символизира светлината, топлината, надеждата, предпазва от диви животни, от дявола, освобождава духа. Не е случайно, че огънят е бил поддържан в домовете, в светилища и храмове.
Интересна е и символиката на земята. Теорията на Приор разкрива, че този основен елемент се е възприемал като свръхестествено творение, като образ на мъдростта, защото е сътворено и осъществено от разум и числа. Приор оприличава земята като триетажна постройка с тераса. Тя има свой архитект, архитектурен план и изпълнител.
Основите на постройката са почерпани от организираната материя на макроскопично равнище – един газов облак се е сгъстил и е образувал планетата ни и материалния свят. Той е само привидно спокоен и неподвижен. Партерният етаж на постройката е зает от първичния океан, който е синтез от кислород и водород. Животът се заражда в океана. Заедно с него възниква индивидуалността, спонтанността, чувствителността, възпроизводството, стареенето, приспособяването към прочените. Първият етаж на постройката е растителният свят, подреден в йерархия. Вторият етаж на постройката е животинският свят – той за разлика от растителния свят е подвижен, активен, шумен, животните обичат и мразят, борят се оцеляването си. Третият етаж на постройката е човекът. Той е надарен със свобода, висока съзнателност, чреноразделна реч. Творецът го е призвал да властва над природата и над своите събратя животните и го е приканил да продължи сътворението. Над третия етаж на постройката има тераса – тя е пистата за излитане към небето, праг на света на не-въплътения човек, откъдето започва и издигането към Духа.
Макар и с противоположно естество, водата има същата символика като огъня: сътворение, наказание и пречистване. В Библията се казва: “И Бог направи простор; и раздели водата, която беше под простора, от водата, която беше над простора.” Същото схващане се открива и в Индия, във ведическите текстове и т.н. Същевременно, всички традиции говорят за потопа: иранци, асирийци, китайци, индийци, скандинавци и др. народи в своите легенди са запазили спомена за страховити катаклизми, свързани с водата.
Символиката на въздуха е свързана с психосферата и духовното. Въздухът е нов праг за по-дързък скок нагоре. Жан Приор отбелязва, че само желанието води до прераждане и че огромни хоризонти се разкриват пред онзи, който жадува за Небето, Живота и истинската красота.
14. Предмети
Четиринадесетата група универсални символи в теорията на Приор са предметите, които хората издигат в култ.
Тази група включва секира, меч, сабя, лък, колесница, ключ, скиптър, тояга, ръкавица, пръстен, чаша, огледало, маска, колело, светилник, хляб, вино, корона, венец, пояс, червена шапка, кръст.
Според изследванията на Приор, секирата е символ на власт и авторитет. Мечът означава покровителство, смелост, бдителност, царственост, а сабята – свръхестествената власт. Лъкът символизира истина, светлина, белота, могъщество, доброта. Ключът е символ на притежание, могъщество, връчването на ключове означава предаване на властта. Ръкавицата, подобно на ръката, е символ на власт, пръстенът – е украшение, което има окултно значение.
Колелото е емблема на човешката съдба, непостоянството на земните неща, вечните обрати в богатството и властта. Символиката на колелото е свързана със символиката на числото 12 – циферблата на часовниците. Още в зората на християнството колелото е символ на божественото, вечността и безкрайността. За будистите колелото на живота символизира цикъла на прераждането – самсара, от който те се стремят да се освободят. Този свещен знак е изписан на стъпалото или дланта на Буда.
Хлябът и виното, лозата и житото са символи-братя, които се подсилват взаимно и се събират заедно в Тайната вечеря и Светото причастие. Във всички цивилизации лозата символизира плодовитостта, зачатието, пробуждащия се живот, изобилието на земни и отвъдни блага, познанието, което води към вечен живот. Богините на Земята – Рея, Гая, Кибела, Артемида Ефеска, Церера-Деметра, са божества на житото и хляба.
Кръстът, като декоративен мотив, се появява при финикийците като символ за жертвоприношение, а при германците – като знак за вълшебно покровителство. Цялата древност е познавала кръстта без връх – Т-образен кръст, свързан с идеите за живот, спасение и щастие. Разпятието се появило едва през VI век, като целта била да се изтъкнат страданията на Христос, за да бъдат оборени онези, които признавали единствено божественото му естество и нехаели за мъченичеството и смъртта му. Средновековието превъзнася кръстта, а суеверията му приписват вълшебна сила.
Още през 1919 г. Хитлер избрал пречупения кръст за своя емблема. За жалост както на него, така и на неговата партия, казва Приор, той не бил особено запознат със символиката. Не знаел, че съществуват два кръста-свастика, единият от които е насочен наляво и означава раждане, изкачване и щастие, а другия, насочен надясно, означава упадък, падение и смърт. Хитлер избрал втория вариант и отгоре на всичко го направил черен на цвят. Известно е какво се случва с Хитлер. Приор обръща внимание, че трябва да сме изключително предпазливи с избора на символи, тъй като злотворните символи предизвикват злощастни събития.
15. Постройки
Петнадесетата група универсални символи в теорията на Приор са постройките.
В тази група попадат символи като кули, храмове и катедрали, както и свещени планини. Някои от тях са свързани с исторически събития, други – с религиозни ритуали и вярвания, с митове и легенди, със стремежи на хората да достигнат определени висини.
Например, Вавилонската кула е опит да се достигне небето и Бог, без неговото съгласие. Вавилонската кула е символ на желанието да се опознае бога чрез разум.
Свещеният хълм или планина, както и свещените крепости или стени символизират отделяне от земните неща и стремеж към небесата. Всички религии имат свои свещени хълмове, планини или стени – акрополите в Атина, Тиринт, Микена, Тива, Коринт, свещеният град Лхаса, катедралата Пи, манастирите в Атонската планина и т.н.
В резюме
Теорията за универсалните символи на Приор е плод на задълбочени изследвания на история, митология, лингвистика, философия, религия. Приор счита, че символите са интелектуално и духовно понятие, което съхранява енергията на колективното несъзнавано.
Основното послание на теорията за универсалните символи на Приор е, че символът е мисловен образ, който подобно на призмата, пречупва светлината в различни нюанси. Символът блести, вдъхновява, удивлява, поради което Приор го възприема като интелектуално и духовно понятие.
Петнадесетте групи символи от теорията за универсалните символи на Приор са ценно познание, което ни помага да използваме символиката по адекватен начин в личния и социален живот, в междуличностното общуване, в общественото пространството, в протокола на различни събития, в изграждането и благоустройството на населени места и др.
Прочети повече: Теория на избора на Гласър.