За съжаление, не всичко в човешките взаимоотношения върви по мед и масло. Редовно ставаме свидетели на междуличностни конфликти, понякога много драматични и взривоопасни – и в професионалния, и в личния живот.
Когато човек е постоянно изложен на конфликтни ситуации в отношенията си с някого, това му причинява болка и най-различни негативни чувства като безпомощност, гняв, страх или срам.
В психологията е известен модел за т.нар. “Драматичен триъгълник”, който показва трите подсъзнателни роли, които хората са склонни да възприемат в ситуации на емоционални конфликти. Разбирането на този модел е важна стъпка към разрешаване на конфликтите и проблемите с други хора.
Драматичен триъгълник
Драматичният триъгълник, известен още и като “Триъгълник на съдбата” или “Триъгълник на Карпман”, е откритие на Стивън Карпман – психолог от САЩ, който го формулира за първи път през 1968 г.
Драматичният триъгълник на Карпман е психологически модел за обяснение на специфични деструктивни модели на взаимоотношения. Всеки път, когато човек попадне в подобни ситуации, той започва да се върти в омагьосан кръг, унищожавайки възможността за здравословни и продуктивни отношения с другата страна.
Според модела за Драматичен триъгълник на Карпман, в ситуация на конфликт или проблем има три основни роли, които хората играят:
- Жертва;
- Преследвач;
- Спасител.
Моделът за Драматичен триъгълник на Карпман е представен на диаграмата по-долу:
По време на някакъв деструктивен емоционален конфликт, участниците в него влизат в от тези три роли. Те дори могат да сменят ролите си. Едно е сигурно – всички са манипулатори и причиняват болка както на себе си, така и на другата страна. Докато не съумеят да излязат от триъгълника, за всички хора в конфликта ситуацията е губеща.
Добрата новина е, че когато човек най-после осъзнае, че се намира в Драматичния триъгълник и изпълнява определена негова роля, той може да пресече възпроизвеждането на деструктивния конфликт и да положи основи на едни по-здравословни и конструктивни взаимоотношения с другата страна.
Нека разгледаме по-подробно всяка от трите роли на Драматичния триъгълник на Карпман.
1. Жертва
Ролята на “Жертва” е първата и най-популярна роля в Драматичния триъгълник.
За жертвите животът е болка и страдание. Животът е несправедлив с тях, а те са безпомощни, потиснати и изтощени да се справят сами с проблемите си. Дълбоко в себе си, жертвите изпитват срам, страх и самосъжаление. Безсилни са, свикнали са да хленчат и да се оплакват и като цяло очакват от живота само лоши неща.
Често срещани фрази от Жертва:
- “Винаги върша нещата както трябва, но все никой не е доволен.”
- “Не е честно, никога не ми върви.”
- “Никой не ме обича.”
Важно е да се знае, че човекът, който изпълнява ролята “Жертва” в един конфликт на практика може да не е истинска жертва. Това може да е просто някой, който се чувства като жертва или някой, който се преструва, че е жертва.
Често в ролята на жертва можем да установим някои от най-нуждаещите се от внимание (и най-токсични и изцеждащи) наши приятели и познати – типични “енергийни вампири”.
📧 Безплатен бюлетин
Присъедини се към 2100+ души и получавай бюлетина ни, пълен с важни идеи и прозрения за професионално и личностно развитие.2. Преследвач
Ролята на “Преследвач” е втората роля в Драматичния триъгълник.
Обикновено, всяка жертва идентифицира свой преследвач – някой, за когото вярва, че го кара да се чувства зле.
В същото време, преследвачът също обвинява другите (жертвите) за своите проблеми, поради което и не е щастлив. Той смята, че правото е на негова страна, но непрекъснато се чувства напрегнат и раздразнен. Преследвачът не може да забрави старите кавги и му се струва, че в бъдеще отново ще има проблеми.
Често срещани фрази от Преследвач:
- “Никога не вършиш нещата както трябва! Добре, че съм тук, за да се погрижа!”
- “Кога най-после ще се научиш как да свършиш това?”
- “Ще отидеш да почиваш, когато най-накрая си свършиш работата.”
Преследвачът е силно критичен, поставя етикети на околните и иска да контролира ситуацията. Той усеща тежката отговорност, която трябва да носи и това го натоварва и изтощава. Човекът, който в даден конфликт изпълнява ролята на преследвач е обикновено гневен и доминантен спрямо останалите.
3. Спасител
Ролята на “Спасител” е третата роля в Драматичния триъгълник.
Спасителят счита, че знае всички отговори и правилни решения за другите. Той постоянно се опитва да промени или контролира околните и на повърхността изглежда спокоен и уверен. Със своето отношение и стремеж да се погрижи за нещата, в много ситуации той е “героят” или “принцът на бял кон”, поне в собствените си очи.
Често срещани фрази от Спасител:
- “Не се тревожи, ще се погрижа за това, дори и да нямам достатъчно време.”
- “Ще ти помогна.”
- “Аз ще го свърша.”
Спасителят изпитва съжаление към жертвата и е гневен на Преследвача. Той се чувства по-важен от всички и се гордее, че има висша мисия да помага.
Това Спасителят върши, за да се самоутвърди и получи чувство за идентичност, както и да спечели вниманието и уважението на другата страна. Всъщност, нерядко Спасителят не спасява никого, просто защото никой не го е молил да го прави. Въпреки, че може да твърди обратното, той подсъзнателно може да не иска да помогне на Жертвата, защото по този начин ще изгуби емоционалните ползи от контакта си с нея.
Спасителят може да се преструва, че знае и умее повече от другите и уж е в позиция да спасява, а всъщност собственият му живот може да е пълен с тежки и нерешени проблеми.
Как се развива един конфликт?
Както се вижда по-горе от диаграмата на Драматичния триъгълник, Преследвачът и Спасителят са разположени в горната част, а Жертвата – в долната част на диаграмата. Това има за цел да покаже, че Преследвачът и Спасителят доминират над Жертвата, за която считат, че е в по-низша позиция спрямо тях.
В същото време, в основата на Драматичния триъгълник е Жертвата и всичко е свързано с нея. Без Жертва, Преследвачът няма кого да преследва, а Спасителят няма кого да спасява и цялата игра на роли в Триъгълника на Карпман спира да съществува.
Или, Жертвата играе главната роля в конфликта.
Един конфликт обикновено се развива по следния начин:
- Всички започва с чувствата на Жертвата, от която стартира или катализира конфликтът и така се образува Драматичният триъгълник. Жертвата се чувства несправедиво преследвана и обвинявана от някого, който влиза в ролята на Преследвач. Дори ако Жертвата не е преследвана, тя ще си намери Преследвач, а така също и Спасител, който да й помага. Според Карпман всеки път, когато не поемем отговорност за собствените си чувства и доброволно се поставим в позиция на Жертва, ние неволно подготвяме сцената за раждането на конфликт със сериозен емоционален заряд.
- Оттук действията и агресията на Преследвача ще са определящи за интензивността на конфликта. Преследвачът не оставя на мира Жертвата, критикува я и я поучава. Той смята, че е прав в това, което върши.
- Появява се Спасителят, който дава съвети и утеха на Жертвата. На повърхността изглежда, че Спасителят има за цел проблемът на Жертвата да се разреши и помага големи усилия това да се случи. Често обаче Спасителят има скрит мотив конфликтът да не се разреши или да се разреши по начин, който да го облагодетелства.
- Участниците могат да променят ролите си от време на време – например Преследвачът може да влезе в ролята на Жертва или Жертвата да стане Преследвач. Така всички се въртят в затворен кръг, а междувременно конфликтът не се разрешава. Всеки в конфликта смята, че другият е източник на проблемите му и се опитва да промени другите, за да задоволи собствените си нужди.
Как да се излезе от Драматичния триъгълник?
Ако се окаже, че си въвлечен в Драматичен триъгълник, въздържай се от изкушението да играеш преувеличена роля на Жертва, Спасител или Преследвач в конфликтната ситуация (драма), в която се намираш или са те поставили.
Вместо това, поддържай по-балансирана позиция в центъра на Триъгълника. Центърът на триъгълника съдържа елементи и от трите му върха и когато човек е там, той демонстрира поведение, което е комбинация от чувствителност, състрадание и отговорност, с фокус върху откриването на решение.
Откажи да играеш по свирката на другите. Не се бори с останалите участници с конфликта, но не им и отстъпвай. Ако заемеш успешно позиция в центъра, твоите противници ще отстъпват, вместо да настъпват с преувеличаната си роля.
В стила на Източната философия, не бива да гледаш на важните за теб хора в живота като на съперници. По-скоро, стремежът ти следва да е да разбереш рехните лоши навици и слабости и да им противодействаш чрез осъзнати действия и просветени умения.
Ако си Жертва:
- Спри да се оплакваш от живота. Намери начин да подобриш ситуацията, от която недоволстваш.
- Приеми, че никой не ти дължи нищо. Спри да чакаш спасението и започни да действаш.
- Осъзнай, че всичко, което правиш, е твой избор и въпрос на лична отговорност. Ако нещо не ти харесва, можеш да направиш друг избор.
Ако си Преследвач:
- Престани да обвиняваш другите хора за собствените ти проблеми.
- Околните не са длъжни да действат според собствените ти разбирания за добро и зло, правилно и неправилно.
- Разрешавай споровете мирно, без гняв и агресия.
Ако си Спасител:
- Не бързай да се намесваш, ако някой не те помоли за помощ или съвет. Преди да започнеш да помагаш, попитай се дали участието ти е наистина необходимо. Помни, че прекален светец и Богу не е драг.
- Престани да смяташ, че знаеш как да живееш по-добре от всички останали и че без твоите напътствия светът ще се срине.
- Не давай прибързани обещания. Престани да се самодоказваш.
- Спри да очакваш благодарности и похвали. Помагай, само защото искаш да помогнеш, а не защото очакваш някаква материална или емоционална награда.
В резюме
Драматичният триъгълник на Карпман демонстрира трите подсъзнателни роли, които хората са склонни да възприемат в ситуации на бурни емоционални конфликти.
Разбирането на този модел е важна стъпка към себеосъзнаването и себепознанието, а оттам и към разрешаване на конфликтите и проблемите с други хора.
Прочети повече: 8 причини за конфликти на работното място на Бел и Харт.